ODMIANY SEKRETNEGO JĘZYKA ZŁODZIEJSKIEGO:
„Stukanka” – prosty alfabet polegający na wystukiwaniu wyrazów (znają go nieliczni złodzieje umiejący czytać i pisać)
„Mazanka” – znaki rysowane, drapane (też dla bardziej wtajemniczonych)
„Miganka” – mowa gestów, znaków dłonią (popularny)
„Gadka” – grypsera właściwa, slang złodziejski (najbardziej znany)
Wiele sformułowań „kamrackiej gadki” jest pochodzenia wiejskiego, to przez element napływowy z prowincji. Inne pochodzą z khazalidu albo są przekręceniem wyrazów z reikspiela.
Robota – ogólne określenie jakiegokolwiek przedsięwzięcia złodziejskiego (włamu, wykopów, orki, itd.)
Dygać – być w drodze na robotę z potrzebnymi zeugami
Zeugi (Cojgi) – sprzęty potrzebne do wykonania konkretnej roboty: (wytrychy, łom, łopata, nóż, worek, peleryna, itp.)
Druty – wytrychy (zeugi na włam)
Wykopki – okradanie zmarłych lub wydobywanie ich ciał
Orka / orać – rzezanie mieszków, doliniarstwo na ulicach
Włam - włamanie do domu i kradzież
Festyn / iść na festyn – podział łupów albo zapłata od pasera
Dziwa – dziewczyna
Przyuważyć – zauważyć, zostać odkrytym
Wydoić – okraść (ogólne)
Kantować – oszukiwać w grze (kości, karty)
Geld – pieniądze (monety)
Zakatrupić / ukatrupić – zamordować, zabić
Rzucić gałą – zbadać, zajrzeć, upewnić się, że jest bezpiecznie na danym terenie
Fant, fanty – ukradziona rzecz
Ziemne fanty – przedmioty wykradzione z grobów
Tachać / taszczyć fanty – nieść łup przy sobie
Smalec / posmarować smalcem – łapówka
Kamrat – przestępca, należący do konfraterni, „swój” człowiek
Kundel – przybłęda, człowiek spoza miasta
Jeleń – upatrzona ofiara do okradzenia, włamania, napadu („wydoić jelenia”)
Smark – gówniarz, młody w fachu
Kapuś – informator straży
Cap – strażnik miejski
Ucapiony / capnięty – złapany / siedzi w więzieniu
Naraić – przygotować plan włamu, kradzieży, itp.
Kosa - nóż
Dziupla – bezpieczne miejsce odpoczynku / snu, melina.
Fach – specjalizacja złodziejska:
Poborca – reketer, ściągacz długów, oprych napadający za pieniądze
Geszefciarz – paser
Kret – hiena cmentarna
Oracz – rzezimieszek
Dziad – żebrak (niezależnie od wieku)
Kocur – doświadczony włamywacz (często przemieszczają się po dachach)
Wróbel – początkujący włamywacz
Czaruś – oszust, naciągacz, hochsztapler
Czarny blog prezentuje:
SCENARKI / POMYSŁY NA PRZYGODY
(72)
POMOCE / REKWIZYTY
(40)
RAPORTY Z SESJI
(33)
INSPIRACJE / MYŚLI
(15)
POEZJA / CYTATY
(15)
OPOWIADANIA / SHORTY
(7)
DEADLANDS
(5)
GEMINI - ang.
(5)
-
.
- Witaj! Poniżej znajdziesz pomysły na przygody, scenariusze rpg, generatory i opowiadania w klimatach fantasy - wszystko (poza poezją i scenariuszami do Gemini rpg) autorstwa Maestro, choć często inspirowane różnymi źródłami. Fani systemów Warhammer, Monastyr, Gemini, Warlock!, Cień Władcy Demonów, D&D, Veasen czy Symbaroum i innych światów RPG powinni znaleźć tu coś dla siebie. Szczególnie chciałbym pomóc początkującym Mistrzom Gry. Nie szukajcie tu rzeczy, które szybko się dezaktualizują. To ma być źródło konkretnych inspiracji do sesji gier fabularnych z niewielkim dodatkiem teorii rpg. Krwiste mięcho role playing.
Categories:
POMOCE / REKWIZYTY
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
5 Response for the "Grypsera - złodziejski slang"
Prześlij komentarz